Historie lodní třídy cadet v československu
Svaz jachtingu (SJ) doporučil založení třídy CADET už v padesátých letech a vydal stavební plány. Pokud vím, bylo postaveno asi 5 lodí z toho 3 v JO Příbram. Závody se nejezdily – třída se neujala.
V r. 1967 jsem byl vybrán jako nový předseda komise mládeže (KM) SJ a nahradil Bruno Hánu z Doks. Po něm jsem zdědil úkol, ke kterému se v r. 1966 v Rakousku zavázal. Šlo o uspořádání prvního neoficiálního mistrovství světa ve třídě CADET.
Mezinárodní svaz jachtingu (IYRU) se mládeží ještě nezabýval a tak p. Horn sezval do Vilachu předsedy komisí mládeže národních svazů. /z východního bloku byl B. Háma jediný/ Tam nám dohodli zorganizování prvního zkušebního ročníku. Pořadatel měl povinnost půjčit lodě i posádkám ze zámoří. Bylo nutné sehnat rychle výrobce a dát mu modernější výrobní výkresy. Ty jsem tvořil u prkna po nocích.
V r. 1967 už totalita trochu roztávala a bylo možné rozjíždět různé výroby i pod tělovýchovnými jednotami (TJ). V Příšovicích u Turnova jsem objevil schopného truhláře pana Šváru, který zakázku na prvních deset lodí přijal a dal se do výroby /Ing. Ota Malý slíbil, že zařídí úhradu bratislavskými kluby/ Jenže se ukázalo, že pan Švára je schopen vyrobit pouze trupy a nic víc. Musel jsem shánět výrobce kulatin, plachet a kování. Mezi tím jsme byli obsazeni „spřátelenými „ vojsky a rok na to začala normalizace. Na roční výročí 21. 8. si asi třicet Spolaňáků zaprotestovalo ve smutečním oblečení /zpravidla šlo o výše postavené techniky/a všichni byli propuštěni. Postihlo to i mě. Živil jsem se potom jako sekretář SJ, kterého platila TJ Neratovice a chtěl jsem pod ní založit výrobu lodí. S tím jsem nepochodil, ale nápad se zalíbil Ing. F. Šáchovi řediteli Komunálních služeb Neratovice. Slíbil jsem, že si první výplatu vezmu až nové středisko nazvané NOE bude ziskové.
V pronajaté prastaré truhlárně, kterou jsem zbavil 50 ti letého prachu jsem pomocí dvou penzistů po nocích vyráběl. Nakonec jsme do pořádání MS v Piešťanech toho dost stihli, ale nějaké lodě slovenským pořadatelům ještě půjčili Poláci. Mistrovství všechny uspokojilo a pod tlakem zúčastněných vznikla pod IYRU komise mládeže, jejímž členem se stal i člen naší komise mládeže Pavel Rach. Od r. 1971 se jezdilo MS mládeže i když ne vždy ve třídě CADET. Později si každá mezinárodní lodní třída zavedla svoje MS.
NOE se rychle rozvíjelo a KM udělala pro JO podmínky /včetně školení trenérů mládeže/, které pomohly prudkému rozvoji mládežnického jachtingu. Již za pět let bylo v republice přes 200 lodí třídy CADET a jejím prvním předsedou byl Milan Ptáčník. Na pohárových závodech startovalo okolo 80 ti lodí. Nejoblíbenější byl etapový závod Vltava. Počet startů dosáhl maxima v r. 1988 - 2 830, kdy byla třída CADET druhou nejpočetnější třídou po Optimistech. Na prvním místě byla od r.1973 do r. 1981.
POZNÁMKA: V r. 2013 byla třída CADET s 247 starty 7 z 39 startujících tříd.
Středisko NOE se v r. 1987 změnilo v samostatný státní podnik. Konkurz na ředitele jsem vyhrál a v závěru jsme měli 144 zaměstnanců.